Інформаційні сайти публікували новину, про те, що Верховною Радою України прийнятий закон, який змінює деякі положення, що стосуються власників та користувачів транспортних засобів (надалі по тексту – ТЗ).

Зокрема, повідомлялась інформація про введення штрафних балів, фото та відео фіксацію порушень ПДД, виключну відповідальність власників ТЗ за такі фіксовані порушення.

Першоджерелом цієї інформації є текст відповідного законопроекту, зміст якого і є фактичними законодавчими нововведеннями, а тому зацікавленим особам буде доцільно особисто ознайомитись з ними.

Статистична інформація.
Назва закону

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху

Дата прийняття (голосування)

14 липня 2015 року

Стан (правовий),

в якому знаходиться документ

Закон не діє.

Закон прийнятий (проголосований ВРУ), підписаний Головою Верховної Ради України (ВРУ) та переданий на підпис Президенту України

Коли закон може набрати чинності (вступити в дію)

При умові підписання Президентом – публікується в офіційних ЗМІ. Закон набирає чинності після такого опублікування на наступний день.

Ініціатор законопроекту

Кабінет Міністрів України

Результати голосування

За: 267 (проти:6; утрималися:20; не голосували:38; Всього:331)

Номер документа

№2562 від 06.04.15;

07.04.15 на розгляд під №273 – VIII
Треба окремо зазначити, що положення, які містять посилання на “поліцію” та її посадових осіб вступають в дію разом із набранням чинності Закону України “Про Національну поліцію”.

Подробиці законодавчих змін
Новим законом передбачається внесення змін до нормативно правових актів:

Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП).
Кодекс адміністративного судочинства України (КАСУ).
Закон України «Про дорожній рух».
Для зручності викладення інформації в нижченаведеній таблиці адміністративніправопорушення в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, що зафіксовані в автоматичному режимі (за допомогою технічних засобів, що дають змогу здійснювати фотозйомку та/або відеозапис та функціонують згідно із законодавством) названі автором умовнофіксованими правопорушеннями.

встановлена новим законом зміна

відповідна

норма права

примітки

Встановлюється, що зафіксовані правопорушення, відповідальність несуть юридичні та фізичні особи, за якими зареєстровано транспортний засіб (ТЗ), або особи, які ввезли ТЗ, якщо він не зареєстрований в Україні.

В зв’язку з цим в багатьох правових нормах кодексів виключається посилання на суб’єкта правопорушення – «водія ТЗ», або «особу, яка керує ТЗ».

вводиться окрема нова стаття:

Ст. 14-2 та «примітка» до статті 122, 123 КУпАП

Підстави звільнення від встановленої відповідальності:

якщо ТЗ, його номерний знак вибули з володіння особи внаслідок протиправних дій інших осіб, або на момент вчинення правопорушення таким ТЗ керувала інша особа;
право володіння та користування ТЗ було передано іншій особі (договір найму, оренди, лізингу, прокату, інша законна підстава), адмін. відповідальність несе особа, яка володіє та користується ТЗ.
Запроваджується новий вид адміністративного стягнення за адмін. правопорушення – штрафні бали.

вносяться зміни в Ст.24 КУпАП (новий пункт 2-1)

Штрафні бали – стягнення, що накладається на громадян зафіксовані правопорушення.

Встановлена можливість накладення стягнення (за адмін. правопорушення) у виді штрафу до юридичних осіб.

вносяться зміни в Ст.27 КУпАП

Раніше штраф міг застосовуватись тільки до громадян і посадових осіб (в т.ч. і до посадових осіб юридичних осіб).

Визначений порядок нарахування і вирахування штрафних балів.

вводиться окрема нова стаття:

Ст.27-1 КУпАП

Кожному громадянину, який має право керування ТЗ, щороку з початку року (з дня отримання такого права) і до кінця року нараховується 150 балів.

Замінено термін «працівник міліції» на «поліцейський» та назви органів відповідних підрозділів МВС на органи Національної поліції

вносяться зміни до ч.3 Ст.30, Ст..122, 122-2, 124-1, 130, 183, 185, 187-5, 188-28, 222, 255, 259, 262, 264, 265, 265-1, 265-2, 265-3, 266, 268, КУпАП

У зв’язку із прийнятим раніше (ВРУ) Законом України «Про Національну поліцію», який набере чинності після підпису Президентом України та офіційним опублікуванням.

Дозволено уповноваженим працівникам Національної поліції стягувати штраф на місці вчинення адмін. правопорушення

вносяться зміни п.3 Ст.222 КУпАП

Виключно за допомогою безготівкових платіжних пристроїв.

Змінено (встановлено) однозначні санкції за адмін. правопорушення в сфері безпеки дорожнього руху.

В тих статтях, де містились норми, які передбачали встановлення розміру санкції за адмін. порушення в сфері дотримання безпеки дорожнього руху шляхом особистого суб’єктивного рішення працівником міліції (тобто «від … до …») відтепер санкції встановлені на рівні мінімальної межі діапазону, який був встановлений до цих змін.

вносяться зміни до ч.2 Ст.33, Ст..80, 81, 121, 121-2, 122, 122-2, 122-4 , 122-5, 123, 124, 124-1, 126, 127, 127-1, 128, 128-1, 129, 130, 132-1, 133-1, 139, 140 КУпАП

Порушення ТЗ правил в сфері безпеки дорожнього руху:

перевищення встановлених обмежень швидкості руху більш як на 20 км/год.;
порушення вимог дорожніх знаків та розмітки;
порушення правил перевезень вантажів, буксирування ТЗ;
порушення правил зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів;
порушення правил проїзду перехресть, проїзд на заборонений сигнал світлофора;
порушення правил обгону;
порушення правил користування зовнішніми освітлювальними приладами, або попереджувальн. сигналами при початку руху чи зміни його напрямку;
інші визначені ч.1,2 Ст. 122 КУпАП,
у разі автоматичної фіксації тягне за собою стягнення у виді вирахування 50 штрафних балів.

Визначено додаткове (нове) джерела доказів при розгляді справ про адміністративні правопорушення

вносяться зміни Ст.251 КУпАП

прилад/технічний засіб, що має функцію фото – чи відео – запису, що використовується особою, яка притягається до відповідальності (мається на увазі відео реєстратори, ін.).

Сформульовані додаткові (нові) підстави тимчасового затримання ТЗ на спец. майданчик (стоянку)

вносяться зміни

ч.3 Ст.122, Ст.265-2 КУпАП

Виключно випадки , коли розміщення затриманого ТЗ:

суттєво перешкоджає дорожньому руху,
створює загрозу безпеці руху.
Обов’язок доказування у справах про фіксовані правопорушення покладений на позивача

Ст.171-2 КАСУ

Зважаючи на те, що у більшості випадках позиватись буде власник ТЗ – такий обов’язок у більшості випадків покладається на власника ТЗ.

Інформування власників ТЗ про фіксовані правопорушення
Відповідно до проголосованих законодавцями змін(Ст..249, 258, 276, 279-1, 279-2 КУпАП) розгляд справи про фіксовані правопорушення відбуватиметься за місцем обробки та обліку таких правопорушень без складання протоколу.

При розгляді фіксованого правопорушення уповноважена особа:

встановлює особу, за якою зареєстрований відповідний ТЗ;
складає відповідну постанову (постанова може виноситись без участі особи, яка притягається до відповідальності);
надсилає (рекомендованим листом з повідомленням) складену постанову (фізичній або юридичній особі, за якими зареєстрований відповідний ТЗ) протягом 3-х днів з дня її винесення.
За бажанням власника ТЗ (відповідна заява) інформація про фіксовані правопорушення, які вчинені на належному йому ТЗ, може безоплатно передаватись йому з використанням повідомлень (на мобільний телефон, електронну пошту).

Постанова про стягнення за скоєне фіксоване правопорушення набирає чинності з дня її вручення або отримання поштового повідомлення і може бути оскаржена протягом 10-ти днів з дня вручення такої постанови.

У разі сплати фізичною або юридичною особою 50% розміру штрафу протягом 5-ти банківських днів з дня вручення постанови про накладення стягнення за фіксоване правопорушення, така постанова вважається виконаною.

У разі несплати фізичною або юридичною особою розміру штрафу протягом 30-ти банківських днів з дня вручення постанови про накладення стягнення за фіксоване правопорушення, стягується пеня у подвійному розмірі штрафу.

Звільнення від відповідальності за фіксовані правопорушення
Власник ТЗ звільняється від адміністративної відповідальності за фіксовані правопорушення, якщо:

ним надана інформація, що ТЗ вибув з його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб,
ним надана інформація щодо протиправного використання іншими особами номерних знаків, що належать його ТЗ,
протягом 14 днів з моменту отримання постанови про накладення стягнення за фіксоване правопорушення особа, яка фактично керувала ТЗ на момент вчинення правопорушення звернеться особисто (або за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку) до уповноваженого підрозділу Національної поліції із відповідною заявою про визнання факту правопорушення та згодою на притягнення до відповідальності.

Прикінцевими положеннями прийнятого законопроекту (положення якого викладені в даній статті) передбачено, що Кабінет міністрів України у місячний строк після опублікування його офіційного тесту (підписаного Президентом України) зобов’язаний проінформувати власників ТЗ про зареєстровані за ними транспортні засоби.

Можливість своєчасної реалізації такої законодавчої норми, зважаючи на обсяг транспортних засобів, які перебувають (зареєстровані та ввезені) на території України (в т.ч. в АРК Крим, та зоні проведення АТО), викликає сумнів.

Крім того, деякі викладені в даній статті законодавчі нововведення потребують додаткового юридичного аналізу, фахових коментарів та роз’яснень від відповідних уповноважених органів, що стане можливим після отримання суспільством остаточного офіційного тексту прийнятого закону.